De andere kant van de Woldring Locatie
Spreek tekst uit
In november 2019 werd de Woldring Locatie geopend. Een woongebouw met 435 appartementen. Het gebouw is in het afgelopen jaar niet altijd positief in het nieuws geweest.
Er was sprake van parkeerproblematiek, vervuiling rondom de afvalcontainers en ontevreden huurders die ruim betalen voor een flat met mankementen. Voor WOV was het aanleiding in gesprek te gaan met de algemeen directeur, André van Dalsen.
Hoe zit het nou met het parkeren bij Woldring?
Met de gemeente is afgesproken dat er een parkeernorm moest komen van 0,1. Op het binnenterrein hebben we 47 plekken. Die zijn eigenlijk allemaal verhuurd. Verderop, Friesestraatweg 193 hebben we nog een terrein met 44 plaatsen. De plaatsen zijn niet gratis, maar dat is normaal: als je een inrit hebt bij je huis, heb je voor de aanleg betaald en betaal je daar ook nog elk jaar OZB voor. Er is onderzocht wie er in de buurt parkeren. Dat bleken vooral niet-bewoners te zijn. Toen in december dubbel geparkeerd werd, trok ik meteen aan de bel. Omwonenden gelukkig ook en nu lijkt het enigszins opgelost. Parkeren is een toenemend probleem. Gezien de intense bebouwing van de stad die steeds dichter wordt, zal mobiliteit in de toekomst toch anders moeten.
Andere mobiliteit zou zijn de fiets, maar het fietsparkeren voor het gebouw is nu chaotisch
Dat vind ik ook. We hebben 660 parkeerplaatsen in het gebouw, maar er komen natuurlijk ook bezoekers. Er is een trend in heel de stad dat mensen slordiger zijn met hun tweewieler. We willen heel graag een fietsenrek voor het gebouw. We willen dat zelfs zelf bekostigen en inrichten. Helaas hebben we de gemeente nog niet zover. Zij wacht de herinrichting van de Friesestraatweg af, maar dat kan nog jaren duren. Gelukkig had ik onlangs een gesprek met wethouder Roeland van der Schaaf. Hopelijk vinden we elkaar in de toekomst beter en kunnen we dit probleem aanpakken.
Dan zijn er nog de bijplaatsingen
Hopeloos. Ik erger met er kapot aan, onze bewoners ook. We willen een mooi en schoon gebouw. De meeste bijplaatsingen komen van buiten: auto’s draaien vanaf de ring de Friesestraatweg op, dumpen hun troep naar buiten en rijden weer verder. We hebben de gemeente gevraagd om een extra afvalpasje zodat onze huismeesters troep kunnen opruimen. Die hebben we tot nu toe helaas niet gekregen. We zijn een bedrijf en moeten dan per zak een flink tarief betalen.
Nog een kwestie: bewoners in flats met mankementen en hoge huren
Er is een klein aantal bewoners die klachten hebben geuit. Op 435 is dat normaal. Het merendeel is tevreden. Je kunt dat ook zien aan het verloop: dat is voor dit soort woningen gering. Als er iets kapot is, gaan we er snel op af. We werken hier met een team van twintig medewerkers en een eigen technische dienst, dus de lijnen zijn kort.
Strak in de verf
Graag laat André het gebouw zien, waar hij trots op is. Het is opmerkelijk schoon: op de parkeerplaats ligt geen peukje of papiertje. De gangen staan strak in de verf. Geen vuilniszakken of troep. De deuren zijn heel, de vloeren zijn smetteloos, het licht doet het. Elk appartement is gelamineerd, voorzien van een luxe keuken en een luxe badkamer en is goed geïsoleerd. Woldring is geen charitatieve instelling, maar biedt wel een product dat op orde is. Schoon en net is wat waard. De buitenruimte die aanvankelijk nogal kaal oogde, is verrijkt met grote plantenbakken. Aan de kade zijn onlangs boompjes geplant. ‘Dan wil ik ook nog een houten bank aan de kade’, zegt André glunderend, ‘moet je het dan van de zomer zien als mensen hier lekker genieten aan het Reitdiep’.
Het is duidelijk: de Woldring Locatie is van binnen fraai, nu de omgeving nog. Daar ligt een taak voor gemeente, bewoners en vastgoedontwikkelaars.
foto: links Jethro Bijleveld huismeester, rechts, André van Dalsen algemeen directeur
Vinkhuizen, 17 januari 2021