WIJ Vinkhuizen medewerkers Arlette en Ineke: ‘mensen helpen zit in de genen’
Spreek tekst uit
WIJ medewerkers Arlette Dewnarain en Ineke de Vries werken al jaren bij WIJ Vinkhuizen. Arlette is al 21 jaar sociaal raadsvrouw en Ineke is al jaren generalist. Zij voelen zich helemaal thuis in Vinkhuizen.
Ze zien het als ‘hun wijk’. Ze kennen zoveel mensen en leven echt met ze mee. Veranderde er door corona veel in hun werk?
Veranderingen door corona
Het Covid-19 virus bracht wel wat veranderingen met zich mee. Vooral in de eerste golf in maart 2020. Toen kwamen vele WIJ medewerkers onverwacht thuis te zitten. Gelukkig waren er al snel de straatrondes. Elke week werden er gewoon mensen bezocht. Arlette: ‘Mensen kwamen vaak al met een zakje post naar mij toe.’ Nu zijn de kantoren zo aangepast, dat ook daar veilig bezoek op afspraak kan worden ontvangen. Toch wensen ze dat WIJ Vinkhuizen weer open mag. Even naar binnen lopen is lekker laagdrempelig. ‘Mensen moeten nu eerst bellen. Dat is een belemmering. We bereiken daardoor helaas minder mensen.’
Wat doet een sociaal raadsvrouw?
Arlette geeft sociaal juridisch advies en informatie aan bewoners in Vinkhuizen, De Held, Reitdiep en Dorkwerd. Ze begeleidt bijvoorbeeld bij schulden zoals huurachterstand, personen- en familierecht, consumentenrecht en belastingen. In Vinkhuizen helpt ze ongeveer 300 families per jaar bij de belastingaangifte. ‘Ik kijk naar het totale plaatje. Wat zijn de inkomsten, wat zijn de uitgaven, is gebruik gemaakt van alle regelingen?’ Daarnaast helpt Arlette nog ongeveer 200 anderen. Soms schiet Arlette ’s nachts iets te binnen hoe ze iets op kan lossen. De volgende dag gaat ze er dan direct mee aan de slag.
Arlette vertelt dat mensen vaak wel dingen zelf willen doen, maar ze snappen het niet. Ze beaamt dat het toeslagensysteem in Nederland niet werkt en te ingewikkeld is. Zeker als de Nederlandse taal niet machtig is of er sprake is van laaggeletterdheid. ‘Mensen raken in de war en denken dan, laat maar zitten. Gelukkig heb ik ook een signaalfunctie.’
Wat doet Ineke als generalist?
Ineke is, zoals haar functie al doet vermoeden, op vele (levens)gebieden inzetbaar. Ze bezoekt veel mensen of nodigt ze uit op kantoor en biedt ze vooral praktische ondersteuning. Bijvoorbeeld bij een hele stapel ongeopende post, gaat ze aan de slag om samen te kijken wat erin zit. Oudere mensen helpen met boodschappen(lijstjes) en ze in contact brengen met bijv. Humanitas voor wekelijkse boodschappen. Een meneer die heel ziek is en geen kinderen in de buurt heeft wonen, helpt ze zoveel mogelijk bij praktische zaken. Als het nodig is belt ze met instanties zoals de Woningbouw of de Sociale Dienst. Ineke heeft veel expertise met mensen met psychische problemen en/of een lichte verstandelijke beperking of met mensen waarvan uit de buurt geluiden van onrust komen. ‘Ik doe heel erg mijn best iemand te bereiken en verder te helpen.’
Wanneer zijn ze tevreden over hun inzet?
Arlette wil bewoners weer een stukje hogerop in de maatschappij krijgen. Als families geen schulden meer hebben en het gaat goed met de kinderen, dan komt er meer stabiliteit. ‘Ik ben blij als het inkomen op orde is. Dan pas kun je aan jezelf werken en zie je mensen groeien.’
Ineke vindt het erg fijn dat ze mensen weer op weg kan helpen. Sommigen leven heel geïsoleerd. Ze wordt er blij van als ze een stapje verder kan helpen waardoor ze weer wat lekkerder in hun vel zitten.
Hun motto: niet te lang zelf doormodderen, trek gewoon bij WIJ Vinkhuizen aan de bel! Het telefoonnummer is 050 – 367 63 03.
Tekst en foto: Emma Bel
Vinkhuizen, 3 maart 2021