Ga naar de inhoud

Reitdiepzone levendige stadswijk of onleefbare betonnen kolossen?

Spreek tekst uit

Laden...

ReitdiepzoneWijkoverleg Vinkhuizen reageert op de structuurvisie Reitdiepzone. Onlangs heeft WOV zijn reactie op de Structuurvisie Reitdiepzone ingediend.

WOV maakt zich grote zorgen om de invulling van het voormalige industriegebied langs de Friesestraatweg.

De buurt Friesestraatweg, ook wel Reitdiepzone genoemd is, volgens WOV, een ongelukkig resultaat van slecht geplande stadsontwikkeling na de tweede wereldoorlog. Een uniek gebied rondom het Reitdiep is nogal stiefmoederlijk behandeld en verworden tot een lelijk half industrieel wasteland naast een zeer drukke autoweg. Dat deze historische blunders aangepakt gaan worden is zeer lovenswaardig. Helaas is de ontwikkeling van de zone problematisch. De percelen zijn niet in bezit van de gemeente, maar van projectontwikkelaars waardoor de ontwikkeling niet per se gaat voor een nuttig en fraai resultaat op de lange termijn, maar korte termijndoelen worden gediend. Veel ambities die we onderschrijven steken elkaar: en groen, en verbinding, en wonen, en recreëren en…

Er is domweg onvoldoende ruimte voor het hoogintensieve programma dat wordt voorgesteld. Als gevolg zullen de meest kwetsbare en belangrijkste doelen daarin sneven: natuur en leefbaarheid. Groningen heeft een grote bouwopgave, maar alles maar volbouwen omdat er woningnood is, geeft problemen voor de toekomst.

WOV is niet tegen extra woningen, maar wil wel woningen die leefbaar zijn. Volgens de wijkraad betekent dat dat de bouwvolumes omlaag moeten en er meer ruimte komt voor groene longen in het gebied in de breedste zin van het woord. Ook betekent dat, dat de ontwikkeling gekoppeld moet worden aan de ontwikkeling van Ring West, waarbij idealiter eerst de infrastructuur wordt ontwikkeld en daarna het woongebied.

Vinkhuizen, 15 december 2021