Ga naar de inhoud

Het wordt 2030…. als er geld is

Spreek tekst uit

Laden...

2023 wk 15 VINKENTOUW art 1 Het wordt 2030 als er geld is FOTO2164

Ombouw Ring West in voorbereiding

Terwijl door de ombouw Ring Zuid de halve stad overhoop ligt, is de gemeente en de provincie op de achtergrond bezig met de ombouw van Ring West. De eerste inloopavonden daarover vonden plaats in 2018. De gemeente ziet dat met de grote bouwplannen aan de westkant van de stad het verkeer zeer zal toenemen. Daarnaast geeft de huidige Ring veel geluidshinder en fijnstofoverlast. Omdat de gemeente heeft besloten de Friesestraatweg helemaal vol te zetten met grootschalige flats moet er wel wat gebeuren aan Ring West. De leefbaarheid van de Friesestraatweg is met de huidige Ring onder de maat. Daarnaast heeft de gemeente de wens te vergroenen en de verbindingen tussen de wijken aan de westkant met de wijken binnen de ring te verbeteren. Provincie en gemeente hebben daarvoor een project opgezet onder de naam ‘Ring West Verbindt’.

11.000 woningen erbij in West

Het liefst wil de gemeente een verdiepte ligging van de weg die een stuk opschuift richting de flats aan de Goudlaan. Dat biedt ruimte om wat groenbuffer te creëren langs de Friesestraatweg. Een verdiepte ligging kost erg veel geld. Bedragen van meer dan 280 miljoen zijn genoemd. Dat geld heeft de gemeente niet en de provincie twijfelt of ze zoveel wil mee betalen. De gemeente en de provincie zijn daarom naar het Rijk gestapt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft in november 2022 besloten om geld vrij te maken voor een MIRT-onderzoek. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Het toegekende bedrag is 82 miljoen euro. Op 15 juni dit jaar verwacht de gemeente dat door het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving een plan van aanpak wordt vastgesteld en zal het onderzoek beginnen. Dit onderzoek duurt tot november 2024. Het Rijk is enigszins enthousiast om geld in een nieuwe Ring te steken, omdat de gemeente Groningen de ambitie heeft 11.000 woningen te bouwen in het westen van de stad. Het Rijk vindt namelijk dat er veel woningen bij moeten komen in Nederland en is blij dat Groningen dit oppakt. Een goede ontsluiting van die nieuwe wijken vindt het Rijk daarbij wel belangrijk. Evenzeer belangrijk vindt het Rijk een participatietraject voor inwoners.

Scherpe houding

Tot nu toe bestond de participatie uit een klankbordgroep waarin ook Wijkoverleg Vinkhuizen vertegenwoordigd is. WOV heeft zich geregeld kritisch uitgelaten over de plannen. Een nieuwe weg is zeker nodig, maar de plannen lijken te leiden tot niet minder verkeersdruk in de wijk en geen echt betere fietsverbindingen. De aansluiting Vinkhuizen-Zuid wordt een heel hectisch knooppunt waar vele verkeersstromen samenkomen. De Diamantlaan-Zuid wordt zelfs veel drukker. De flats aan de Goudlaan krijgen de nieuwe weg pal onder hun gevel, terwijl hij nu al heel dichtbij ligt. Deze scherpe houding was voor Ringweg West Verbindt aanleiding om een nader gesprek aan te gaan met WOV op 5 april 2023.

Het verkeer loopt vast

Dat er een probleem is met de verkeersontsluiting vinden alle partijen. Ring West Verbindt heeft een quickscan laten uitvoeren. Het verkeer groeit op dit moment met ongeveer 3% per jaar. Als er helemaal niets gebeurt, neemt sluipverkeer in Vinkhuizen toe en zal Ring West vastlopen. Nog erger vast loopt de N355 naar Zuidhorn. Verder blijkt dat op Ring West vooral stadsverkeer rijdt en een nieuwe ring verder naar het westen zal dat verkeer niet wegnemen. Met ongelijkvloerse kruisingen en het opheffen van de afslag Vinkhuizen-Noord hoopt men dat het verkeer nog net in goede banen te leiden valt. Het valt op dat er nog niet echt een verbinding is gemaakt met de ontwikkeling van de Reitdiepzone. Die wordt nu onafhankelijk van Ring West ontwikkeld. WOV vindt dat zorgelijk. De ruimte voor de aanbouw van een nieuwe weg wordt wel heel krap en het lijkt erop dat de goede ambities niet helemaal passen. Bovendien is er nog lang geen geld genoeg. Als Ring West wordt omgebouwd zal waarschijnlijk ook niet eerder begonnen worden dan in 2030. Dat duurt nog heel lang.

Zilverpad omgelegd

In de tussentijd zit Ring West Verbindt niet stil. Vanaf de zomer wordt er meer en actief contact gezocht met de bewoners. Er is een plan voor een informatieve website. Op dit moment is, als voorproefje voor een verbeterde infrastructuur, Ring West Verbindt bezig met het omleggen van het Zilverpad, zodat de fietsverkeer in Vinkhuizen-Zuid een stuk prettiger wordt. Daarnaast wil de organisatie meebetalen en meebouwen aan een pumptrackbaan die naast het tijdelijke fietspad kan worden aangelegd. Ideeën en opmerkingen daarover zijn van harte welkom, onder meer bij: [email protected] of 050-2302991 (Paul Borggreve).

Vinkhuizen, 12 April 2023