Gemeente trekt alvast ton uit voor veiliger verkeer in West
Spreek tekst uit
Het verkeer in en rond Vinkhuizen is druk en wordt steeds drukker en al dat verkeer maakt de wijk niet prettiger. De gemeente Groningen ziet dat probleem ook al jaren. De voorspellingen zijn dat het verkeer nog veel drukker gaat worden. Groningen is een groeigemeente en de westkant van de stad moet veel de bevolkingsgroei gaan opvangen. Meer mensen betekent ook meer auto’s, vrachtwagens, motoren, brommers, pedelecs, snorfietsen, fietsen, stepjes, rollators en voetgangers. De gemeente wil daarom de Ring West verbouwen, maar dat gaat nog wel tien jaar duren. In de tussentijd zijn er knelpunten die nu aangepakt moeten worden, omdat de veiligheid in het geding is. De gemeente heeft daarom € 100.000,- beschikbaar gesteld voor aanpak van een aantal verkeerssituaties in en om Vinkhuizen, De Held en Hoogkerk.
Quick Wins & No Regrets
De wijkraden van De Held, Hoogkerk en Vinkhuizen (Wijkoverleg Vinkhuizen) zijn op dinsdag 9 mei 2023 met het gebiedsteam West van de Gemeente Groningen bij elkaar gekomen om te kijken welke situaties de meeste aandacht behoeven. Het gaat daarbij om zogenaamde ‘Quick Wins & No Regrets’. Dus maatregelen die snel uitvoerbaar zijn en die niet al over een paar jaar achterhaald zijn. Een ton lijkt heel wat, maar is voor dit soort projecten heel weinig. Een simpele zebra kost al snel duizenden euro’s.
Sluiproute Edelsteenlaan
De wijkraden waren het erover eens dat het grootste pijnpunt de sluiproute Edelsteenlaan – Diamantlaan Noord– Siersteenlaan is, die aftakt in een noordelijke sluiproute via De Held en de Leegeweg en een zuidelijke route via de Johan van Zwedenlaan. De gemeente ziet in dat het onderhoud van de Edelsteenlaan en de Diamantlaan Noord niet optimaal is. Vooral het wegdek op de kruising van Edelsteenlaan – Diamantlaan heeft aandacht nodig, maar ook de trottoirs van de Diamantlaan. Daarbij kan er nagedacht worden over een verbetering van de veiligheid van fietsers die vanaf de Diamantlaan naar de Leegeweg willen. Deze werkzaamheden worden opgepakt, maar vallen buiten het project van een ton.
Drie knelpunten
Kansrijke verbeteringen zagen de wijkraden en de gemeente in de volgende drie knelpunten:
1. Oversteek van de Johan van Zwedenlaan naar de Tarralaan (Westpark) voor fietsers en voetgangers. De huidige weginrichting past meer bij een industrieterrein. De oversteek kan vergroend worden in de middenberm en beter gemarkeerd.
2. Oversteek Johan van Zwedenlaan naar het Hegepad. Dit is de oversteek voor fietsers bij de Ruskeveense plas. Hier zijn in de afgelopen jaren helaas heel wat ongelukken gebeurd. De oversteek kan veiliger door betere markeringen en vergroenen van de middenberm. Hetzelfde geldt voor de oversteek over de Johan van Zwedenlaan naar de oude Peizerweg.
3. Ventweg Siersteenlaan. De ventweg van de Siersteenlaan bij het Roegebos dient ook als fietspad. In de spits, als de Siersteenlaan vol staat, komt het niet zelden voor dat automobilisten de ventweg annex fietspad gebruiken om een stukje file af te snijden en rijden met grote snelheid over de weg. Dit kan ontmoedigd worden door drempels in het wegdek aan te brengen.
De gemeente gaat deze drie knelpunten verder uitwerken en hoopt nog voor de zomer met een plan te komen en het gesprek aan te gaan met de omwonenden.
Vinkhuizen, 16 Mei 2023