Afvalbrengstation Vinkhuizen nu ook uitgiftepunt van Ja-Ja stickers en gemeente Groningen stuurt vanaf nu ook Ja-Ja stickers op naar inwoners van Groningen
Spreek tekst uit
Enige tijd geleden heeft Wijkoverleg Vinkhuizen een klacht ingediend bij de gemeente Groningen over de beperkte uitgiftepunten van Ja-Ja stickers. Ook was er enige tijd sprake van dat er zoveel vraag was naar de stickers dat er op de uitgiftelocaties te weinig stickers op voorraad waren. Dit resulteerde erin dat mensen regelmatig voor niets naar een uitgiftepunt waren gekomen. Met deze grote vraag naar de stickers had de gemeente aanvankelijk geen rekening gehouden.
Uitgiftepunten uitgebreid…
Enige tijd nadat Wijkoverleg Vinkhuizen haar beklag had gedaan kwam er een reactie van de gemeente met de mededeling dat de uitgiftepunten waren uitgebreid en dat er voldoende stickers op alle locaties klaar zouden liggen voor de inwoners.
Voordat de klacht werd ingediend waren er 6 uitgiftepunten (zie de website van de gemeente Groningen). Na de klacht van Wijkoverleg Vinkhuizen is dit (zeer minimaal) uitgebreid met 1 punt naar 7 punten (afvalbrengstation Vinkhuizen aan de Electronstraat was daar bijgekomen en dit uitgiftepunt werd toen ook vermeld op de website van de gemeente). Nu is dat uitgiftepunt ineens weer verdwenen van de website, maar na telefonisch contact met het afvalbrengstation en de gemeente blijkt dat dit nog steeds een uitgiftepunt is voor de stickers. Echter liggen er op dit moment bij dit afvalbrengstation volgens een medewerkster ongeveer 200 á 300 stickers en dit voor een woonwijk met minimaal 5000 brievenbussen. Volgens Wijkoverleg Vinkhuizen kunnen we dit niet bepaald ‘voldoende’ noemen. Argument van de gemeente is dat het met de kosten te maken heeft en omdat niet zeker is of er wel zoveel vraag is naar de stickers. Dus is de werkwijze van de gemeente nu dat ze beetje bij beetje (gebaseerd op de vraag) stickers inkopen. Als Wijkoverleg Vinkhuizen kunnen we voor deze werkwijze nog wel begrip opbrengen, al vinden we wel dat de communicatie rondom de uitgifte (nog) beter zou kunnen.
Verder vindt het Wijkoverleg Vinkhuizen nog steeds dat de uitbreiding van het aantal uitgiftepunten beter en efficiënter had gekund, want de Electronstraat is nog steeds een uithoek van de wijk Vinkhuizen dat niet met het openbaar vervoer te bereiken is (dit met het oog op oudere mensen of mensen die minder valide zijn). “Wij hebben in onze klacht aangegeven dat wij graag zouden zien dat mensen een sticker zouden kunnen afhalen bij WIJ Vinkhuizen (dat centraal in de wijk aan de Diamantlaan ligt) en eventueel nog bij een van de buurtcentra (zoals bijvoorbeeld De Wende). Ook hebben we aangegeven dat wij zelf best een doos met stickers op wilden halen bij de gemeente om deze vervolgens bij de 2 genoemde potentiële uitgiftepunten neer te leggen.” Met dit idee is dus niets gedaan door de gemeente.
Stickers worden vanaf nu ook opgestuurd door de gemeente…
Een wethouder van de gemeente heeft blijkbaar ingezien dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om een sticker op te halen bij een uitgiftepunt zoals aan de Electronstraat. Voornamelijk ouderen en mensen die slecht ter been zijn, zijn vaak niet- tot moeilijk in staat om grote(re) afstanden af te leggen om zo’n sticker te bemachtigen. Vorige week heeft de gemeente dan ook besloten dat ze de stickers nu ook op gaan sturen naar inwoners. Bewoners moeten hiervoor wel bellen met 14 050. Er hoeft geen keuze te worden gemaakt in het keuzemenu. U moet gewoon aan de lijn blijven tot een centralist u te woord staat. Wordt u te woord gestaan, dan geeft u aan dat u graag een sticker wilt ontvangen.
Een stap in de goede richting…
Wijkoverleg Vinkhuizen is blij dat er nu de mogelijkheid, om een sticker op te laten sturen, is bijgekomen. Ze vinden dit een stap in de goede richting. Wel willen ze de inwoners van Vinkhuizen oproepen om het Wijkoverleg Vinkhuizen te laten weten wanneer er telefonisch een sticker is aangevraagd maar deze niet is bezorgd. Hierbij hanteren wij een schappelijke 14 dagen, want na het aanvragen van een sticker zou u deze binnen 14 dagen toch zeker binnen moeten hebben gekregen.
Sticker aangevraagd maar niet ontvangen?
Heeft u een sticker aangevraagd bij de gemeente maar heeft u deze niet binnen 14 dagen ontvangen? Stuur ons dan even een mail op [email protected] met uw naam en adres en met de datum waarop u een sticker heeft aangevraagd. Wij behandelen uw gegevens volgens de privacywet AVG en uw gegevens worden niet openbaar gemaakt en ook niet gedeeld met de gemeente Groningen. Het is voor ons puur ter inventarisatie van de hoeveelheid (eventuele) klachten.
Vinkhuizen, 15 November 2023